#492

Stenen tafels in Gouda Petra Luijkx

Foto 28 02
Foto: Nico J. Boerboom

Dit verhaal is geplaatst in de categorie kunst, cultuur & onderwijs.

Alle categorieën

Veel Gouwenaars zullen er vast al eens nietsvermoedend op gezeten hebben, of er in ieder geval aan voorbij gelopen zijn: de twee stenen tafels voor het Huis van de Stad. Dit kunstwerk van Marinus Boezem werd door de Kamer van Koophandel geschonken aan de gemeente Gouda en in 2002 geplaatst op de kop van de Kleiweg.

Na herinrichting van deze ‘entree van de stad’ werden de cirkels herplaatst bij een andere poort van de stad, namelijk bij het NS station Gouda en voor het Huis van de Stad. Daar werden ze in het bijzijn van de kunstenaar en de toenmalig wethouder van cultuur, Daphne Bergman, op een winderige dag in maart 2017 onthuld.

Conceptuele kunst

Marinus Boezem (1934) is een van de grondleggers van de conceptuele kunst in Nederland. Deze kunstvorm, waarbij het idee altijd belangrijker is dan de fysieke vorm, kwam op in de jaren 60. Het kunstobject moet in de eerste plaats de meest directe vertaling zijn van het idee dat de kunstenaar wil over brengen, het ambacht doet er minder toe. Een bekend kunstwerk van Boezem is ‘De Groene Kathedraal’, een vorm van landschapskunst in Flevoland. Bij dit project is de plattegrond van de Kathedraal van Reims op ware grootte gevormd door 178 populieren. Langzaam zal dit kunstwerk in de natuur verdwijnen.

Frisse wind

Enige jaren geleden stond de kunstenaar opnieuw volop in de belangstelling bij de tentoonstelling Amsterdam Magisch Centrum, over kunst en tegencultuur 1967-1970 in het Stedelijk Museum. Voor de installatie ‘Beddengoed uit de ramen van het Stedelijk Museum’ liet Boezem opnieuw uit alle ramen van de voorgevel kussens en lakens hangen, om zo ook letterlijk ‘een frisse wind door het museum te laten waaien’.
De lakens waren voor hem ook een middel om de lucht zichtbaar en een briesje voelbaar te maken.

Reis van het leven

Foto 28 01

De twee grote cirkels in Gouda zijn uit zwart graniet gehakt, waarbij deze zo gepolijst zijn, dat ze als spiegels de lucht reflecteren. Ook in het ontwerp van het Goudse kunstwerk speelt een kathedraal een rol, op de kleine cirkel is het labyrint van de kathedraal van Chartres afgebeeld. Dit oude symbool van het labyrint staat voor de zoektocht van het leven: niet het einde is belangrijk, maar de pelgrimstocht, de reis van het leven zelf. Als tegenhanger van deze aardse tocht is in de grote cirkel de noordelijke sterrenhemel met alle Latijnse benamingen van de sterrenbeelden gezandstraald. Het is een schematische weergave van het eeuwige en oneindige heelal. Een kunstwerk met een grote symbolische betekenis, maar ook bijzonder geschikt om gewoon als een bankje te gebruiken.

De verhalen van DieGoude zijn eerder gepubliceerd in Weekblad deGouda