#507

Mysterie opgelost: wist je dat Gouda bijna een eigen vliegveld had? Nick van Rookhuijzen

Vliegveld Gouda foto ANP

Dit verhaal is geplaatst in de categorie bedrijvigheid.

Alle categorieën

Ladies and gentlemen, we are arriving at Gouda Airport… Een vliegveld? Bij Gouda? Ja, echt! Bijna een eeuw geleden had de toenmalige burgemeester van Gouda het plan voor een centraal vliegveld bij zijn stad. Dit plan heeft nooit zijn doorgang kunnen vinden en wij zochten uit waarom.

Na de eerste Wereldoorlog stond de luchtvaart in Nederland nog in de kinderschoenen. In de jaren die volgden kwam de luchtvaart in opkomst. Dit leidde tot een langdurige discussie over de behoefte van vliegvelden in Nederland en waar deze werden aangelegd.

Het plan van burgemeester Gaarlandt

Vlak na de eerste Wereldoorlog werd de KLM opgericht door Albert Plesman. In samenwerking met de Engelsen werden in 1920 de eerste vluchten gestart tussen Nederland en Engeland. Schiphol was op dat moment nog een klein militair vliegveld en niet geschikt voor burgerluchtvaart. Tussen de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ontstond een jarenlange discussie over nieuwe vliegvelden. En nog belangrijker, waar te plaatsen. De toenmalige burgemeester van Gouda, E.G. Gaarlandt, zag een grote kans voor zijn stad. Zo presenteerde hij in 1928 het plan voor Centraal Vliegveld Gouda.

Centraal Vliegveld Gouda

Door een wegenplan uit 1927 werd Gouda een belangrijk verkeersknooppunt. De perfecte plek voor een centraal vliegveld, volgens burgemeester Gaarlandt. Door de aanwezigheid van de Reeuwijkse Plassen konden ook watervliegtuigen het vliegveld bereiken. Even leek het de perfecte plek voor een vliegveld. De burgemeester voerde diverse gesprekken met Plesman en ir. de Bruijn. De laatste was een voorstander voor een vliegveld op een knooppunt van Rijkswegen zoals bij Gouda. Toch kwam het er niet door.

De keuze viel niet op Gouda

Ondanks meerdere gesprekken en plannen kwam er geen vliegveld bij Gouda. Naast de vele tegenstanders, waaronder Plesman en de Goudse Wethouder van Staal, was ook de geografische ligging niet ideaal. De drassige ondergrond was niet geschikt voor vliegverkeer en ook de toegangswegen en spoorverbindingen waren er voorlopig nog niet.

Er werd uiteindelijk gekozen voor twee vliegvelden. Schiphol werd het grote nationale vliegveld van Nederland. Er was al veel geld gestoken in dit vliegveld en het kostte teveel om het weer af te breken. Het tweede vliegveld kwam uiteindelijk in de polder Zestienhoven bij Rotterdam. Daarmee was het plan voor een centraal vliegveld bij Gouda van de baan, al is Gaarlandt er tot zijn dood in 1938 altijd voorstander van geweest.

Dit verhaal is geschreven voor indebuurt Gouda. De redactie van indebuurt informeert en inspireert inwoners van Gouda via nieuws, artikelen en tips over alles dat de stad leuk maakt.