#579

De Goudse Lisa (22) is influencer Lisa Koster

Foto: Lisa Koster

Dit verhaal is geplaatst in de categorie personen & verenigingen.

Alle categorieën

In haar tienerjaren begon Lisa Koster (22) enthousiast met het gebruiken van Instagram. Ze plaatste foto’s van haarzelf en van haar klasgenoten op haar account. “Ik deelde gewoon foto’s van mijn dag op school”. Op dat moment had Lisa geen idee dat haar leven hierdoor totaal zou veranderen.

In 2016 gaf de Amerikaanse singer-songwriter Tiffany Alvord haar een shoutout, omdat ze op dat moment als twee druppels water op elkaar leken. Tot grote verbazing van Lisa groeide het aantal volgers van haar account van drieduizend naar ruim tienduizend volgers. “Ik wist niet wat mij overkwam”, vertelt ze. Van de een op de andere dag stond Lisa online in de schijnwerpers en keken er duizenden mensen naar haar content. “Ik heb wel even snel op mijn feed gekeken of er geen gekke foto’s op stonden”, zegt ze lachend.

Kersverse influencer

De plotselinge groei van haar volgers had Lisa niet aan zien komen. “Het was echt even zoeken wat ik hier mee moest doen”, vertelt ze. Al snel werd het haar duidelijk dat ze een hele mooie kans in haar schoot geworpen had gekregen. Samen met haar moeder gaat ze actief op zoek naar de perfecte outfits om te fotograferen voor haar Instagram. “Mijn moeder en ik gingen dan naar winkels als Primark en H&M om kleding te kopen”, vertelt ze. Al vrij snel druppelen de eerste mailtjes met samenwerkingsaanvragen binnen bij Lisa. “Mijn allereerste samenwerking was met Daniel Wellington”. Voor deze samenwerking mocht Lisa een horloge uitzoeken en deze promoten op haar Instagram account. “Ik vond dat heel erg leuk en ik heb echt met spanning op dat pakketje zitten wachten”, vertelt ze. Het eerste halfjaar was Lisa enorm blij met elke aanvraag die ze binnenkreeg, maar inmiddels is dit dagelijkse kost voor haar. Waar ze aan het begin ruim twintig aanvragen per week kreeg, zijn dat er nu minstens twintig per dag. Lisa vindt het belangrijk om dicht bij haarzelf te blijven. “Nu ik zoveel aanvragen heb, moet ik wel kritisch zijn. Ik werk alleen met merken die bij mij passen en waar ik achter sta”.

Achter de schermen

Het leven van een influencer heeft achter de schermen meer regelwerk dan men misschien zou verwachten. Dagelijks krijgt Lisa tientallen mailtjes binnen met samenwerkingsaanvragen van merken en bedrijven. “Ik probeer mijn mailtjes iedere dag bij te houden anders kan ik het niet meer bijhouden”, vertelt ze. Als een mail haar aanspreekt, stuurt Lisa een kennismakingsmailtje en neemt ze de opdracht aan. Samen met het bedrijf spreekt ze de hoeveelheid foto’s af en tegen welk bedrag zij dit zal doen. “Samen met het merk bepalen we dan hoeveel items ik nodig heb om de foto’s te kunnen maken”, vertelt ze. Als influencer kun je verschillende samenwerkingen aangaan. Bij een barterdeal promoot de influencer een merk in ruil voor de producten of service van dat bedrijf. Lisa werkt uitsluitend met paid partnerships. Dit houdt in dat ze alleen tegen betaling merken promoot. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever gaat Lisa aan de slag. Verschillende bedrijven werken met specifieke wensen en richtlijnen. “Sommige merken willen bijvoorbeeld dat ik buiten foto’s maak of dat ik een vrolijke foto voor ze maak”. Soms is het voor Lisa prettig om wat richtlijnen te krijgen zodat ze niet alles zelf hoeft te bedenken. Toch vindt ze het wel belangrijk om haar vrijheid te behouden om dingen op haar eigen manier te kunnen doen. “Het blijft wel mijn Instagram”.

Naast het communiceren met de opdrachtgevers vindt Lisa het heel belangrijk om contact te hebben met haar volgers. “Ik probeer zoveel mogelijk DM’s te beantwoorden en soms ga ik gewoon een uur lang comments van mijn volgers beantwoorden”, vertelt ze. “Ik merk ook dat volgers het fijn vinden dat ik reageer op hen”.

Voor- en nadelen

Voor Lisa is het intussen een fulltimebaan geworden. Zoals iedere andere baan brengt ook dit werk minder leuke kanten met zich mee. “Mensen onderschatten vaak hoeveel werk en druk het geeft”, zegt Lisa. “Ik merk dat ik soms erg perfectionistisch ben en erg kritisch ben op mijn foto’s. Ik moet dan gewoon even wat afstand nemen van mijn werk”. Ook het doornemen van alle contracten kan Lisa missen als kiespijn. “Soms ben ik gewoon een hele dag contracten aan het lezen”. Gelukkig voor Lisa is haar vader accountant en kan zij bij hem terecht voor hulp met al haar contracten en administratie.

Uiteraard geniet Lisa ook enorm van haar baan. “Ik vind het heel fijn dat ik de vrijheid heb om mijn eigen tijd in te delen en ik kan mijn creativiteit kwijt in mijn werk”, zegt ze. Als klein kind wilde Lisa graag model worden. Ondanks dat het iets anders is dan zij als kind voor zich zag, is die droom nu uitgekomen. Lisa wil in de toekomst doorgroeien als influencer. “Ik wil heel graag naar de honderdduizend volgers en ik wil uitbreiden naar TikTok, zodat ik wat meer van mij en mijn persoonlijkheid kan delen met mijn volgers”, besluit Lisa.

Dit verhaal is geschreven voor indebuurt Gouda. De redactie van indebuurt informeert en inspireert inwoners van Gouda via nieuws, artikelen en tips over alles wat de stad leuk maakt.