#351

Van moeras tot Spoorboscircuit Ton van Wieringen

Spoorbos 1967

Dit verhaal is geplaatst in de categorie sport, spel & recreatie.

Alle categorieën

Toen de Goudse motorhandelaar Joop Kruisinga zich in 1955 vestigde aan het Margrietplein in het Weidebloemkwartier, zocht hij naar een testbaan voor zijn crossmotoren. In de ‘rimboe’ en de ‘kom’ nabij de Julianasluis werd de overlast echter te groot.

In 1958 richtte Kruisinga met Adrie Wijnhof en Kees Michaelis de Moto Cross Club IJsselstreek op. Dit trio liet het oog vallen op het zeer drassige Spoorbos tussen de Nieuwe Broekweg en de Nieuwe Gouwe nabij de Gouwespoorbrug op de grens van Gouda en Waddinxveen.

Parcours met hindernissen

Ze huurden deze moerassige ‘wildernis’ van de Dienst der Domeinen. Pas op zondag 4 oktober 1959, na vele droogmakerij-werkzaamheden, kon er voor het eerst gereden worden door vijftig leden. De Gouwedijk fungeerde als natuurlijke tribune voor de talrijke nieuwsgierige toeschouwers. Het parcours van een kilometer met hindernissen – springschansen, kuilen en bochten – viel meteen bij iedereen in de smaak. Joop Kruisinga en Dick van Hoevelaken maakten die eerste middag de meeste indruk.

Nationale grootheden

Van 1959 tot heden reden bijna alle nationale grootheden op het Spoorboscircuit. Enkele namen: Ton van Heugten, Wil van der Laan, John van den Berk, Wilco Zeelenberg, Remy van Rees, Jeffrey Herlings. Grote, nationale wedstrijden, ook met zijspannen, trokken duizenden toeschouwers naar het Spoorbos. De rij geparkeerde auto’s reikte tot de Julianasluis!

Spraakwaterval Wijnhof

Op 31 juli 1960 heerste bij de halve liters (500cc) thuisrijder Jo Heijboer op BSA. Een valpartij van Tuin en Kruisinga speelde de Moerkapellenaar in de kaart. Heijboer klasseerde zich in het Nederlands Kampioenschap 500cc zeven keer als tweede achter Broer Dirkx. Op de Citadel van Namen behaalde hij het brons in de Grand Prix van België. Legendarisch zijn voorts Heijboers gevechten met de snelle Gouwenaar Frank den Edel. Aan de microfoon enthousiast begeleid door de Goudse ‘spraakwaterval’ Theo Wijnhof.

Sleutelen aan Matchles en Norton

Terwijl nu de Japanse merken overheersen, was dat in de zestiger jaren geheel anders. Toen was de verscheidenheid aan Europese machines veel groter: Maico, Velocette, BSA, DKW, NSU, Jawa, Greeves, Monark, Ducati, Triumph, Matchles, Norton, Adler. Wegmotoren werden toen nog omgebouwd tot crossmachines. Sleutelen was immers een geliefde bezigheid.

Op Koninginnedag 1967 was Amersfoorter Ton van Heugten – later wereldkampioen zijspannen – heer en meester in de klasse 350/500cc. Heijboer, die het circuit had geprepareerd, beëindigde de eerste manche als derde maar viel tijdens het tweede bedrijf uit met een afgelopen ketting. Frank den Edel werd daardoor de beste Hollandrijder met een achtste plaats.

Kweekvijver voor jong talent

Het Spoorboscircuit is altijd kweekvijver geweest van jong talent. Behalve Frank den Edel hebben Ries Huisman (Gouda), Wil van der Laan, Wilco Zeelenberg, Peter Groeneveld, Remy van Rees en vele anderen de fijne kneepjes langs de Gouwe geleerd. In 1965 veranderde de naam MCC IJsselstreek in MCC Holland omdat het aantal leden uit heel Holland tot 400 steeg. Het circuit kwam in bezit van de vereniging. Het is anno 2022 nog steeds in gebruik.

Dit verhaal komt uit de verzameling van Gouda Sportstad en werd eerder gepubliceerd in de Goudsche Courant van 14 november 2001.